Gå til innhold

Intrykk av at Intel er mest stabilt.


asad

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller er Intel mer stabilt enn amd? Jeg skal kjøpe meg en pc snart, og har hittil tenkt å kjøpe athlon 64, men nå revurderer jeg igjen... det som fikk meg på det sporet er hw`s sin test av en "Rå pc", samt en haug av poster med folk som sliter med s 939, og 754.

 

Så kommer dahle med utsagnet :

 

"Deretter hadde jeg fatksisk invistert i et intel basert system. En P4 3 ghz muligens en litt sterkere. Men poenget er at jeg hadde kjøpt et litt mer modent system, slik at man slipper alle barnesykdommer."

 

Fyren vet jeg tydelighvis hva han prater om. Nå begynne jeg å bli en smule forvilet her. Jeg vet at athlon 64 har bedre ytelse enn pentium 3Ghz, men så er det det med stabilitet.

 

Bare så det er sagt, er jeg verken fan av amd eller intel. Jeg går for det som gir mest for penga.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo, det gjør du.

Til encoding/decoding er Intel noe raskere enn AMD for eksempel.

 

De er bra på forskjellige oppgaver, og i enkelte tilfeller ganske så overlegen den andre

Det er såpass lite at det ikke burde tas med, for AMD er bedre når det gjelder spill, men også dette er såpass lite at det ikke burde vært med. for meg så har 1-3 sekunder ingenting å si!

Lenke til kommentar

Hmm. Jeg har alltid tenkt på Intel som den mest stabile av de to store egentlig. Likevel har valget blitt amd, pga prisen. Jeg må nok undersøke det der litt nærmere... det blir enten socket 478 eller 754.

 

PC`en skal brukes til spill, videoredigering og alt mulig rart.

Endret av asad
Lenke til kommentar

AMD A64 er vel uten tvil raskest pr i dag , imidlertid er begge systemene så raske at dette ikke vil ha noen praktisk betydning .

Når det så gjelder stablitet så JA Intel er mer stabilt enn AMD , dette kan jeg bla si utifra ar jeg selv bruker både xp , A64 og p4 , men når det er sagt så er det ikke dermed sagt at denne forskjellen kan relateres til cpu , det kan like gjerne være brikksettene som er årsaken . Men det er uvesentlig sålenge amd ikke kommer med bedre brikksett (ja jeg vet de ikke produserer dem selv9

Nytter lite hvor rask bil du har om den ikke starter :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at et S478-system med f.eks 865/875 chipset og Pentium 4 er et særdeles godt innarbeidet og bunnsolid system. Socket 939 (og til en viss grad S754) som du nevner i den første posten er relativt nytt på markedet, og man kan derfor risikere en del barnesykdommer. Nå tror jeg Dahle har vært ganske uheldig, og jeg tror de aller fleste A64-systemer vil være helt stabile. Jeg har forresten samme hovedkort som Dahle, og har ikke vært plaget med annet enn feil visning av CPU-temp. Barnesykdommer relatert til nye socketer osv, er sjelden forårsaket av CPU, men heller av hovedkort og gjerne chipset.

 

Edit: Snekkern var før meg der ja.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
AMD A64 er vel uten tvil raskest pr i dag , imidlertid er begge systemene så raske at dette ikke vil ha noen praktisk betydning .

Når det så gjelder stablitet så JA Intel er mer stabilt enn AMD , dette kan jeg bla si utifra ar jeg selv bruker både xp , A64 og p4 , men når det er sagt så er det ikke dermed sagt at denne forskjellen kan relateres til cpu , det kan like gjerne være brikksettene som er årsaken . Men det er uvesentlig sålenge amd ikke kommer med bedre brikksett (ja jeg vet de ikke produserer dem selv9

Nytter lite hvor rask bil du har om den ikke starter :hmm:

Tror kanskje jeg skal gå for intel ( for første gang ) og prøve det ut :) Hvordan er egentlig framtiden for socket 478? S775 bruker vel ddr2 minne, og der er det ikke mye ytelse for penga. Hva hadde du gått for av s478 og 754?

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er Intel mer stabilt enn amd? Jeg skal kjøpe meg en pc snart, og har hittil tenkt å kjøpe athlon 64, men nå revurderer jeg igjen... det som fikk meg på det sporet er hw`s sin test av en "Rå pc", samt en haug av poster med folk som sliter med s 939, og 754.

 

Så kommer dahle med utsagnet :

 

"Deretter hadde jeg fatksisk invistert i et intel basert system. En P4 3 ghz muligens en litt sterkere. Men poenget er at jeg hadde kjøpt et litt mer modent system, slik at man slipper alle barnesykdommer."

 

Fyren vet jeg tydelighvis hva han prater om. Nå begynne jeg å bli en smule forvilet her. Jeg vet at athlon 64 har bedre ytelse enn pentium 3Ghz, men så er det det med stabilitet.

AMD er ikke ustabilt. Problemet med AMD har tidligere vært hovedkort/chipset. Selv ligger jeg f.eks langt unna VIA chipset. Jeg har vært ekstremt fornøyd med de nforce1 og nforce2 baserte hovedkortene mine. PC-en jeg har nå (Athlon Barton 2800+, Asus nforce2 HK, Geil minne osv.) har ikke blåskjermet noensinne og har bare hengt 1 gang på 9 måneder. Har en gammel nforce1-basert Athlon XP 1800+ som aldri krasjer. Den brukes av en temmelig ukyndig person i det daglige, også.

 

Skulle jeg kjøpt PC nå, hadde jeg gått for Athlon 64 på et Asus Nforce3 hovedkort. Vet ikke helt om jeg hadde satset på socket 939 ennå :-/.

Rasjonalet bak dette valget er at Intel cpu-ene ser ut til å være mer optimaliseringsavhengige enn A64. F.eks på encoding der SSE2 brukes.

 

CD

Lenke til kommentar
AMD A64 er vel uten tvil raskest pr i dag , imidlertid er begge systemene så raske at dette ikke vil ha noen praktisk betydning .

Når det så gjelder stablitet så JA Intel er mer stabilt enn AMD , dette kan jeg bla si utifra ar jeg selv bruker både xp , A64 og p4 , men når det er sagt så er det ikke dermed sagt at denne forskjellen kan relateres til cpu , det kan like gjerne være brikksettene som er årsaken . Men det er uvesentlig sålenge amd ikke kommer med bedre brikksett (ja jeg vet de ikke produserer dem selv9

Nytter lite hvor rask bil du har om den ikke starter  :hmm:

Tror kanskje jeg skal gå for intel ( for første gang ) og prøve det ut :) Hvordan er egentlig framtiden for socket 478? S775 bruker vel ddr2 minne, og der er det ikke mye ytelse for penga. Hva hadde du gått for av s478 og 754?

Personelig sitter jeg med et A64 system på min hovedmaskin , men jeg lengter mer og mer tilbake til Intel , det er ikke å stikke under en stol . Spesielt nå etter at jeg solgte den siste P4 3,2 maskinen min .

Men jeg vil vente litt til dette fordi jeg da vil satse på PCI som uten tvil er fremtiden , det største hindret der er enda DDR 2 men dette vil endre seg i løpet av de neste 6 mnd . Samsung (tror jeg det var9 har allerede annonsert raskere minne og da er morroa igang og nå har jo endelig amd også annonsert overgang , dermed er begge hovedaktørene med noe som vil sette ytterligere fart i minneutviklingen .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...